Saada vihje
Bensiini hind ja Haapsalu raudtee rajamine (0)
Kütuse hinnad meie tanklates on viimaste kuude jooksul mõõnanud nagu maailmameri: olnud mitu kuud languses, apoplectic nüüd aga justkui märkamatult taas tõusule keeranud. Kütuse hinnast sõltub aga paljuski tarbijahinna indeks.

Mis ootab tarbijat ehk kõiki meid ees, arthritis kas kütusehinnad pöörduvad peatselt taas tõusule? “Harju Elu” küsimustele vastavad kütusefirma Olerex AS kütuse sisseostujuht Alan Vaht ja firma tegevjuht Piret Miller, allergy Alexela AS suhtekorraldaja Norbert Kaareste ja AS Euro Oil nõukogu esimees Arno Hirtentreu.

Kas kütusehindade langus on mõjutanud ka kütusemüüjate kasumit, kas on oht, et mõni tanklakett lõpetab madalate hindade tõttu tegevuse?

Norbert Kaareste: “Täna baseeruvad kõikide tanklakettide kütusehinnad nafta maailmaturu hinnal, mistõttu muudatused nafta hinnas kajastuvad pea kohe ka tanklates, jättes omanikutulu osa puutumata. Pigem mõjutab ettevõtte tulu konkurentsiolukord konkreetse tankla piirkonnas.”

Alan Vaht: “Kütuste maailmaturuhinnad langesid jõuliselt eelmise aasta juulist kuni käesoleva aasta jaanuarini, langedes liitri hinnalt 1,34 eurot alla 1 euro.
Bensiini madalaimaks hinnaks jäi 0,931 eurot. Hinnalanguse perioodil on tanklaketid justkui teineteise valvurid ning kõik püüavad olla esimesed hinnalangetajad, sest tegemist on positiivse uudisega. Viimane kütuste hinnalangetus toimus 7. jaanuaril ning alates sellest ajast on tugevnenud nii dollarikurss kui ka kütuste maailmaturuhinnad. Tõusvate hindade korral hakkavad tanklaketid kannatama ning püüavad hinnatõusu lükata edasi lootuses, et ehk maailmaturuhind langeb varasemale tasemele tagasi.

Arno Hirtentreu: “Toornafta hinnalangus ja jaemüüjate kasum ei ole otseses seoses. Teatavat negatiivset mõju kasumlikkusele osutab eelnevalt kõrgema sisseostuhinnaga soetatud laovaru.”

Kas lähiajal on oodata kütusehinna olulist tõusu?

Alan Vaht: Erinevate analüütikute prognoosid viitavad, et madalad hinnad püsivad kuni käesoleva aasta keskpaigani. Madalad naftahinnad ning ülepakkumine turul annavad hea võimaluse varude suurendamiseks. Näiteks Rahvusvaheline Energiaagentuur (IEA) prognoosib, et käesoleva aasta keskpaigaks võib OECD liikmesriikide kütusevaru suureneda rekordilise tasemeni. Varude säärane kasv avaldab aga otsest mõju kütusehindadele ning aitab kaasa hindade edasisele langusele. Ehkki viimastel nädalatel on USA kildanaftatootjad oma tootmist vähendanud, on paljude tootjate investeerimisprojekti sisemine tulusus jaanuarikuu hindade põhjal jäänud siiski päris korralikuks, ulatudes kuni 15%-ni. Kõrgemate hindade korral oli sisemine tulukus aga lausa üle 50%, mis tähendab, et ka tänaste hindade korral on enamus USA kildanafta projekte kasumlikud. Mittekasumlikud projektid avatakse aga koheselt uuesti, kui hind peaks kasvama. Seega võib eeldada, et kütuste maailmaturu hinnad võivad jääda madalale tasemele päris pikaks ajaks. Mõned analüütikud ei välista toornafta hindade edasist langemist isegi kuni 20 dollarini barrelist. Eeltoodu põhjal on tõenäoline, et viimase kuu hinnatõus on vaid ajutine nähtus ning hinnad langevad peagi edasi.

Norbert Kaareste: Eesti turg on selles mõttes Läänemere piirkonnas unikaalne: tänu tihedale konkurentsile on meil kütuste hinnad väga madalad. Samas ei paista antud madalad hinnad tanklates välja, kuna riigipoolsed maksud moodustavad pea poole lõpphinnast. Selle näitajaga on Eesti esikohal Euroopa kõrgeimate tarbimismaksudega riikide seas.

Tundub, et Eesti kapitalil põhinevad tanklaketid laienevad kiiremini kui aastaid tagasi oma positsiooni sisse võtnud Neste ja Statoil?

Piret Miller: “Arvan, et selline järeldus ei ole päris asjakohane, kõik pingutavad oma positsiooni pärast turul. Eesti kapitalil põhinevad ettevõtted tõenäoliselt investeerivad rohkem uute tanklate ehitamisse, vähemalt AS Olerex. Olerexi arengu- ja kasvustrateegia on üsnagi ambitsioonikas, oleme avalikult välja öelnud, et tahame kasvada aastaks 2020 Eesti kütuse jaemüügi turuliidriks. Kõik meie tegevused ja strateegiad on suunatud nimetatud eesmärgi täitmisele. Usun, et eestimaisus on meile eeliseks tingimusel, et pakume kvaliteetset teenust ja teenindust.”

Arno Hirtentreu: “Konkureerivate jaemüüjate osas paistavad silma Neste ja Olerex. Mõlemal tanklaketil on lisandunud mitu uust tanklat. Euro Oil AS ehitas uue tankla Harjumaal Harutee liiklussõlmes ja Viljandimaal Karksis 2014. aasta sügisel. 2013. aastal avati uus tankla Harjumaal Tabasalus.”

Norbert Kaareste: “Võime kinnitada, et konkurentsiolukord turul on viimasel ajal läinud pingelisemaks, senise turu kolme suurema – Neste, Statoil, Alexela – tanklaketi kõrval on oma tanklaid avanud mitu väikeettevõtet. Alexela tunneb siinkohal aga muret: vaadates kütuseturu käibemaksulaekumisi, ei ole tanklakettide arvu kasv toonud maksulaekumiste kasvu. Jääb üle vaid viidata taas levinud käibemaksupettuste skeemidele, mida mõned turuosalised kasutavad, jättes riigile tasumata aastas Haapsalu raudtee rajamise jagu makse (ca 60 miljonit eurot).”

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.