Harjumaa bussid saavad piilukaamerad (1)
Vello Jõgisoo.Vello Jõgisoo. 
Järgmisel nädala tähistab Harjumaa Ühistranspordikeskus (ÜTK) kümnendat tegevusaastat. Millised on tänased probleemid? Selgitab Harjumaaa Ühistranspordikeskuse juhataja Vello Jõgisoo.

Mitu korda ole ise viimase paari kuu jooksul ühistranspordi teenust kasutanud?

Vello Jõgisoo: Tõenäoliselt pole ma paar viimast aastat ühistranspordiga sõitnud. Põhjus on selles, et tavaliselt on ka töö asjus pidevalt vaja ringi liikuda ja siis saab autoga kiiremini toimetused toimetatud. Muidu võiksin kodust bussiga tõepoolest rahulikult tööle sõita.

Harku valla sotsiaalmeedias pahandasid elanikud, et vald ei võimalda koolilastel kõik üheksa koolikuud tasuta sõitu nagu varem, vaid maksab ainult kaheksa kuu eest; Viimsi vallast tuli teade, et vald maksab õpilaste ühistranspordi kasutuse täielikult kinni. Kuidas on Harjumaal üldiselt õpilaste transport korraldatud?

Harju ÜTK esindajad käisid ka ise Harku vallas nende “pahandajatega” kohtumas. Usun, et mitmed tekkinud probleemid said selgemaks. Üldiselt on aga nii, et iga vald korraldab õpilastransporti vastavalt oma vajadustele, lähtudes võimalustest. Kus makstakse see kinni ainult valla piires, kus õpilase sõit ka Tallinnas, juhul kui õppur linnas õpib.

Mitmes omavalitsuses ÜTK transporti korraldab?

Korraldame inimeste vedu üheksas omavalitsuses: Harku, Jõelähtme, Keila, Kose, Rae, Saue ja Viimsi vallas ning Keila ja Maardu linnas.

Milles näete ühistranspordi arengut?

Perspektiivis peaks kogu Harjumaa ühistransporti – nii avalikke bussiliine, kommertsliine kui rongiliiklust – korraldatama ühest kohast. Sellega väldiks olukorda, kus kõigepealt korjab reisijad peale omavalitsuse transport, viie minuti pärast peatub samas paigas kommertsvedaja ja lõpus tuleb avalik liin. Transpordikorraldus peab meie piiratud ressursside juures olema ökonoomsem.

Samas ei tohi me ära unustada reisijaid, kellele tuleb tagada võimalikult mugav liikumine. Selles suunas praegu me ka tegutseme. Soovime parandada infot peatustes ja kaasajastada meie liinide algpeatuse Balti jaamas. Arendame edasi Tallinna-Harjumaa ühispiletit.

Oleme alustanud õpilastele õppepäevi, kus selgitame koolides, millised on bussisõidu reeglid. Õpilased saavad meie juhendajate kaasabil oma sõitu bussis registreerida. Üritame sellised õppepäevad viia läbi kõikides valdades ja linnades, kus keskus õpilasvedu korraldab.

Muret tekitavad bussijuhi ja reisija vahelised nn otsetehingud. Selliste tehingute vähendamiseks varustame lähikuudel kõik Harjumaa avalikel liinidel sõitvad bussid kaameratega. Tagamaks reisijatele paremat teenindamist plaanime 2014. aasta lõpus korraldada ka bussijuhtidele koolitusi.

Kas ÜTK-l on ka mõnes välisriigis partnereid, kellega teete tihedat koostööd?

Ei ole. Aga mõnes välisriigis viibides uurin ikka, kuidas transport on korraldatud. Oleme ka osalenud rahvusvahelistes projektides. Hiljuti jagasime omi kogemusi ukrainlastele.

Keila elanikud arutlevad sotsiaalmeedias selle üle, kas Keilast ei peaks saama sõita otse Sauele ja Sakku, ilma Tallinna läbimata. Või natuke laiemalt võttes – kas ümber Tallinna ei peaks kulgema ringliin?

See küsimus on ikka aeg-ajalt tõstatunud. Samas näitavad uuringud, et inimesed liiguvad kiirtena Tallinna lähiümbruse omavalitsustest linna tööle ja vastupidi. Mõni aeg tagasi tehtud analüüs kinnitas, et Tallinnast käib Rae valda iga päev tööle 3805 inimest.
Nii toimib see ka teiste keskuste – Saue, Saku, Maardu, Kose jne – ja Tallinna vahel.

Olete asunud koostama Harjumaa transpordi uut arengukava aastani 2025. Milliseid muudatusi on oodata?

Uus arengukava peab arvestama ühiskonnas toimuvaid muudatusi – raudtee arengut, uute riigigümnaasiumite paiknemist, inimeste elukohamuutusi ja palju muud. Teeme seda koostöös omavalitsuste, Harju maavalitsuse, Tallinna, Elroni ja maanteeametiga. Vastu võtmisele peaks see tulema aasta lõpus. Siis saab ka täpsemalt kõnelda.

Mida paneksite reisijatele südamele?

Paluksin kõiki reisijaid, kes märkavad bussiga sõites tegevust, mis vähendab bussifirmade piletitulu, sellest meile teada anda. Muret tekitavad bussijuhi ja reisija vahelised nn otsetehingud. Selliste tehingute vähendamiseks varustame lähikuudel kõik Harjumaa avalikel liinidel sõitvad bussid kaameratega. Nii et mõne inimese hetkekasu võib paljudele halva üllatusena tagasi tulla.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.