Saada vihje
Turg ei kasva, kuid poode kerkib Harjumaale juurde (0)
Eestis tegutsevad kaupluseketid hindavad maapiirkondade potentsiaali kõrgeks, viagra kuid on uute arenduste elluviimisel ettevaatlikud ning ootavad alanud aastalt väiksemat käibe kasvu.

Lõppenud aastal oli Eesti jaemüügiettevõtete jaekäive ligemale 4, health 9 miljardit eurot. Eestis tervikuna on kaubanduspinda aga 0,3-0,4 ruutmeetrit ühe elaniku kohta. Ka Harjumaa sai möödunud aastal mitme supermarketi ja bensiinijaama-väikepoe võrra rikkamaks. Seejuures alustas nii mõnigi kaubanduskett tegevust piirkonnas, kus suurpoed eelnevalt puudusid.

Mullu märtsis avas Comarket Laulasmaa külas Keila valla esimese supermarketi, kus tegutseb ka apteek ning asub sularahaautomaat. Kaupluseketti opereeriva ABC Supermarkets AS-i ostu- ja turundusdirektor Andres Põllu sõnul on kauplused pealinna lähiümbruses ennast igati õigustanud. “Peamise argumendina, miks eelistatakse osta kodulähedasest poest, mitte suurest Tallinna keskusepoest või hüpermarketist, nimetatakse just kiirust ja mugavust,” selgitab Põld. “Meie klientide sõnul võtab ostlemine oma kodupoest oluliselt vähem aega, on mugavam, poes kohtab omakandi inimesi ja ka müüjad on juba teretuttavad,” lisab ta.

Ettevaatlik laienemine

Maxima Eesti brändi- ja kommunikatsiooniosakonna direktor Ty Lehtmäe sõnul asuvad enam kui pooled Maxima kauplustest väljaspool suuri linnasid, kas väiksemates maakonna- või vallakeskustes. “Seepärast on ka need kauplused meile sama tähtsusega nagu suure rahvaarvuga keskustes asuvad hüper- ja supermarketid. Eriti just väiksemates piirkondades on meie väljakutseks pakkuda klientide ootustele vastavat parimat võimalikku valikut, arvestades olemasolevat kauplusepinda.”

Lehtmäe sõnul on Maxima ja tõenäoliselt ka teised turuosalised nii Harjumaal kui ka mujal Eestis avatud arendustele, kui selleks on leitud sobivad asukohad ja vajalik kliendibaas. Tänavu kevadel plaanibki Maxima avada uue kaupluse Keilas ehk piirkonnas, kus nii mõnigi poekett on juba aastaid tegutsenud.
“Võrreldes mõnede väiksemate konkurentidega, on meie põhiliseks eeliseks see, et Keila Maxima on küll formaadilt kodukauplus, kuid selle ligi 800-ruutmeetrine avar müügisaal loob võimaluse pakkuda klientidele pea sarnast kaubavalikut, nagu oleme harjunud nägema suuremates supermarketites,” lausub Lehtmäe.

Peamiselt toidu- ja esmatarbekaupade müügiga tegutsev Selver avas Harjumaal viimati uue kaupluse 2013. aasta lõpus Peetris. Tänavu sügisel valmib Selveril enam kui 3500-ruutmeetrise pindalaga hüpermarket Viimsi Keskuses. Loodav toidupood annab tööd 70 inimesele.

“Hetkel prognoosime, et jaekaubanduse kasv tänavu sellise tempoga nagu paaril eelneval aastal ei jätku. See tähendab, et uute kaupluste rajamise osas tuleb enne otsuseid teha veelgi korralikum kodutöö, analüüsides põhjalikult potentsiaalsete piirkondade tarbijate ostukäitumist ja -jõudu,” ütleb Selver AS-i juhataja Kristi Lomp. “Selveri strateegia ei ole jõuline laienemine. Püüame hoida nii kvaliteeti kui ka turuosa ja laieneme lähiaastatel mõõdutundega.”

Selveri jaeketis on ka mõned väiksemad, 700-ruutmeetrise müügisaaliga kauplused, kuid Lombi sõnul ootavad kliendid pigem siiski harjumuspäraseid, laia kodumaise kaubavalikuga ning avaraid supermarketeid.

Liigutakse linnast välja

Andrus Põllu väitel on konkurents jaekaubanduses tihe ja alanud aastal tiheneb see veelgi. “Halvenev demograafiline olukord pärsib siseturu kasvu. Rahvastik vananeb, iive on negatiivne, väljaränne suureneb. Kliente jääb vähemaks, aga poode tuleb juurde. Jaeketid võitlevad iga kliendi eest ning kasvuvõimalused on edukatel, kuid kasv tuleb kellegi teise arvelt,” selgitab ta ning lisab, et tööjõu puudus ja tarbijate mugavusootused sunnivad kaupmehi ka iseteeninduslahendusi välja töötama ja kasutusele võtma.

Ty Lehtmäe hinnangul iseloomustasid eelmist aastat juba varasema paari aasta märksõnad – tarbija lähtub oma ostueelistustes tema jaoks parimast hinna ja kvaliteedi suhtest. “Eesti jaekaubandusturul valitseva tugeva konkurentsiolukorra tingimustes on kõik turuosalised silmitsi tuntava hinnasurvega, samal ajal ootavad kliendid kvaliteetset kaupa. Samade trendide jätkumist näeme ka alanud aastal,” ütleb Lehtmäe.
Andrus Põllu väitel ei ohusta kohalikke poode hääbumine. “Pigem vastupidi. Inimesed liiguvad linnast välja ja infrastruktuurid koos nendega, sealhulgas poed ja kaubandus. Kui hea ja usaldusväärne teenus tuuakse koju kätte, siis ei pea enam linnas poes käima, raiskama aega ja bensiini.”

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.